De første leketøystogene som man finner i dag, ble laget av bly, og hadde ingen bevegelige deler. Noen h
adde bevegelig hjul, men de måtte puffes eller dras. Det finnes også modeller fra det tidlige 1800-1023px-Made_in_Germany_Tin_clockwork_toy_train_from_around_1900_pic-001_3863x2901tallet, som ble laget av tinnplater eller av treverk. Allerede på 1850-tallet finner man meget forseggjorte lokomotiver, gjerne også med full funksjon, og dampkjeler, med to sylindre.

Med fremskrittene i masseproduksjon, tiltar produksjonen fra 1875. Mekaniseringen av stentrykk, og utstempling av plater, øker antallet av lokomotiver fra denne perioden, til sammenlikning med tidligere.

En revolusjon av leketøystog fra 1875 og utover

Det tyske selskapet Märklin spesialiserte seg egentlig på dukkehus, men de visste at de på dette viset ignorerte halvparten av potensielle leketøyskunder. De var på utsikt etter liknende modelleketøy for gutter. Dette fant de med leketøystogene, noe som var en begynnelse på en lang suksesshistorie.

Den enkle filosofien var at man skulle lage grunnsett som ville sikre ytterligere kjøp av tilleggssett over en årrekke, og med dette sikre selskapets langsiktige omsetning. Dermed kunne man lage ekstra spor, nye vogner, og små bygninger, som ble solgt separat. Denne (bokstavelig talt) banebrytende filosofien ble grunnlaget for det som skulle utvikle seg utover 1900-tallet.

De første elektriske togene

Ettersom elektrisitet ble mer vanlig på slutten av 1800-tallet, kom også de første elektriske togene. Disse var i den første tiden en ganske stor sikkerhetsrisiko. De første settene var drevet av direkte vekselstrøm, uten en transformator imellom vegguttaket og settet. Faren for støt var overhengende. Derfor ble også de første settene markedsført til tenåringer, mer enn til barn.

Et av de første selskapene som man kommer over som togsamler, er Carlisle & Finch. De produserte de første settene fra 1897 og utover. De første elektriske modellene er enklere, men om man ser på det som produseres utover 1920-tallet, finner man raffinerte detaljer og finesser, som for eksempel indre møblement og belysning i vognene.