Som følge av utviklingen etter at George Lukas gjorde kjempesuksess med leketøy fra den første Star Wars-filmen, ble denne oppskriften forsøkt kopiert utover 80-tallet. Et av problemene som leketøysprodusenter hadde den gangen, var at det var begrenset, eller ulovlig, å reklamere mot barn – både i USA og i Europa.

Når innholdet og reklamen ikke kan holdes fra hverandre

Følgene ble at man gjorde underholdningen til reklamen, reklamen til barneprogram, for så å følge Lukas’ oppskrift for stor fortjeneste. George Lukas’ første millioner kom nemlig ikke fra de kjente filmene i seg selv. Formuen akkumulerte fordi Lukas hadde beholdt rettighetene til å lage fan-artikler, mens filmselskapet på sin side beholdt mesteparten av fortjenesten fra filmserien.

Det glade 8Turtles_Full_Product_cropped_1024x1024-630x3360-tall

Tendensen til markedsføring i form av billige tegneserier og tegnefilmer rettet mot barn, og solgt som barneunderholdning, blomstrer utover på 80-tallet. Blant de kjente leketøyene, kan man nevne He Man, Turtles, og Dino Riders. Flere av de kommersielle TV-aktørene kjøpte disse tegnefilmene – også i Norge.

Ble til retrokult

Det som er felles for både Star Wars-figurer av den første generasjonen, samt mange av de klassiske 80-talls tegnefilmfigurene, er at de i dag har fått kult-status. Med en slik status kommer også en direkte samlerverdi. Figurene, samt alt det spennende tilbehøret, som Turtles-Mobilen, eller hiet til Skeletor, kan man i dag finne som dekorasjoner på hylla i stuen, hos både hos unge og gamle. Synd er det selvfølgelig, at disse lekene nå er blitt for dyre til at man kan leke med dem.

Slik fungerer det fremdeles

Den dag i dag utgir filmskapere og andre fortsatt leketøysfigurer, men disse er nå blitt mer til øyeblikkelige samlergjenstander. De tas aldri ut av esken, og folk lures til å tro at de har gjort en investering, som om de kjøpte sjelden kunst. En kyniker vil kunne si at man har funnet en forunderlig måte å selge plastikk på – til høyeste mulige pris.