Det er i dag vanskelig å finne gjenlevende leketøy fra tidligere tider. Noe av grunnen til dette er selvfølgelig at ting går i stykker, men når det kommer til aller barns drøm, fra 50, 100, eller 150 år tilbake i tid, så er det viktig å huske på én ting. De fleste barn som fikk leketøy, av den typen som i dag samles, var barn fra mer velstående familier. Dette begrenset i seg selv markedet, og dermed også produksjonen av fremragende leketøy.

Sjeldent og uerstattelig

Et godt eksempel på slikt lsbb-1325620_960_720eketøy, er de tidlige små dampdrevne lokomotivene. Disse begynte å komme på markedet, på 1840-tallet. Har handler det fortsatt ikke om modelljernbaner, siden det ikke er snakk om at det ble levert skinner, men snarere om damplokomotiv. Meningen er at man gjør fyr i kjelen, og lar lokomotivet rulle over gulvet eller teppet. Den engelske betegnelsen er derfor også ‘carpet railway’.

Tidlige modeller hadde i tillegg en del sikkerhetsproblemer, noe som også bidrar til å gjøre dem sjeldnere. Mange ble drevet med parafin, og de første modellene manglet sikkerhetsventiler. Dette forandret seg meget raskt, etter at flere leketøy eksploderte eller tok fyr som følge av drivstofflekkasjer.

Datering og plassering av lokomotivene

Det finnes en del plasser i Norge hvor man fortsatt finner disse lokomotivene. Dette da gjerne i forbindelse med rike kjøpmannsfamilier og deres tette bånd til, eller handel med, England. Modeller som kom etter 1890 er vanligere, og ble produsert i større skala, gjerne i Birmingham. Man bør også passe seg for å bli lurt. De historiske modellene bygges nemlig fortsatt, og nyter en viss popularitet, både som dekorasjon og som faktisk leketøy. Fra 1970 til 1990 ble toget solgt som byggesett i messing, av firmaet Maxwell Hemmens. Man kan også fortsatt få kjøpt byggesettet fra sønnen John Hemmens i Yorkshire. Definitivt retro og moro, men ikke nødvendigvis noe for samlere.